Článek popisoval, jak jistý muž jménem G.E. Kincaid z Lewistonu v Idahu cestoval podél řeky Colorado, kde učinil neuvěřitelný objev.
V mnoha verzích tohoto příběhu je G. E. Kincaid popisován jako celoživotní dobrodruh a lovec a muž, který více než 30 let pracoval pro Smithsonův institut.
Cestoval sám v dřevěné lodi podél břehu řeky Colorado a hledal na březích známky nerostů. Místo toho však spatřil v sedimentu tvořícím východní stěnu rokle kaňonu podivné skvrny.
Nejspíše tedy se svojí lodí zakotvil a vydal se nahoru po stěně rokle přes římsu, která byla na jejím vrcholu. Poté vystoupil po schodech nahoru do ústí jeskyně, která se na místě nacházela.
Vstoupil do jeskyně a objevil v ní chodby, místnosti, mumie, bronzové předměty a různé další artefakty spolu s něčím, co mu v té době připadalo jako hieroglyfy egyptského nebo orientálního typu.
Poté, co vstoupil do "téměř nepřístupné jeskyně", odnesl odtamtud několik předmětů, které dovezl do Yumy v Arizoně a odeslal je do Washingtonu (pravděpodobně do Smithsonova institutu, avšak to není přesně specifikováno). Poté, co byly artefakty doručeny k dalšímu studiu, zorganizoval Smithsonův institut další expedici pod vedením muže jménem S. A. Jordan, které se účastnila skupina archeologů čítající až 40 osob.
Různé verze tohoto příběhu se ohledně tohoto muže liší. Podle některých byl S. A. Jordan zaměstnancem Smithsonova institutu, zatímco jiné verze tvrdí, že na celou operaci pouze dohlížel.
Arizona Gazette, článek Explorations in the Grand Canyon
"Asi 30 metrů od vstupu do jeskyně se nachází velká hala dlouhá více než 30 metrů, ve které je umístěna socha, nebo spíš ztvárnění, boha autorů této stavby, který sedí se zkříženýma nohama a v každé ruce drží lotosový květ, nebo květ lilie.
"Tvář této sochy má orientální podobu, stejně jako celá jeskyně. Socha téměř připomíná Buddhu...
"Okolo této sochy se nacházejí menší výjevy, z nichž některé jsou nádherně zpracované a zachovalé - jiné mají poškozené části, nebo je tvoří pokřivené tvary a symboly pravděpodobně znázorňující dobro a zlo. To vše je vytesáno do tvrdého kamene připomínajícího mramor.
O tomto objevu psalo mnoho badatelů, včetně Davida Hatchera Childresse a pro mnohé je důkazem toho, že části Grand Canyonu kdysi obývala velice rozvinutá civilizace.
Čtyřstránkový článek otištěný v Arizona Gazette 5. dubna 1909 poskytl velice podrobný popis celé události a vykopávek, které ji údajně následovaly. Už v tomto článku je zmíněno, že se jedná o neuvěřitelně důležitý objev, který by změnil náš pohled na historii.
Smithsonův institut však tvrdí, že k žádnému takovému objevu nedošlo a o jeho objeviteli vůbec nic neví.
Vstup do jeskyně
Údajná jeskyně plná nejen předmětů, které do této oblasti vůbec nezapadají, ale také kyklopské architektury a je téměř nepřístupná.
Podle článku se tento vstup nachází ve strmé stěně kaňonu v hloubce asi 700 metrů pod vrcholem kaňonu.
Zde se nachází římsa, která zakrývá vstup do jeskyně při pohledu z hladiny řeky.
Od této římsy vedou schody zhruba 27 metrů dolů na místo, kde byla kdysi dávno hladina řeky.
Hlavní chodba
Kincaid popsal, že hlavní chodba v jeskyni je asi 4 metry široká a na svém vzdálenějším konci se zužuje na 3 metry.
"Asi 20 metrů od vstupu do této chodby začíná první vedlejší chodba, na levé i na pravé straně, kde se také nachází několik místností velikosti dnešního běžného obýváku, z nichž některé mají až 10 čtverečních metrů."
"Do těchto místností se dá vstoupit oválnými dveřmi, okolo kterých jsou ventilační šachty kterými do místností proudí vzduch. Zdi těchto místností mají tloušťku asi jeden metr."
Buddha v Grand Canyonu?
Tento příběh žene naší představivost až do krajnosti. Kincaid popsal, že asi 30 metrů od vstupu do hlavní chodby se nachází socha, kterou označuje jako zpodobnění boha lidí, kteří toto místo vytvořili.
"Je to znázornění postavy sedící se zkříženýma nohama, která drží v každé dlani lotosový květ, nebo květ lilie. Podoba této sochy a zejména její tvář je orientální. Socha téměř připomíná Buddhu, ačkoliv vědci si nejsou jisti, jaké náboženství má představovat. Když však vezmeme v úvahu dosavadní objevy, je docela dobře možné, že náboženství které tato socha představuje připomíná dávná náboženství z Tibetu."
Záhadné hieroglyfy
Je toho však mnohem víc.
"Na všech urnách, nad všemi dveřmi a na kamenných deskách se nacházejí záhadné hieroglyfy. Smithsonův institut doufá, že k jejich rozluštění brzy objeví klíč. Tyto nápisy mají pravděpodobně nějakou spojitost s vírou místních obyvatel. Podobné hieroglyfy byly nalezeny v jižní Arizoně. Mezi piktogramy byly nalezeny dva symboly zvířat, z nichž jeden připomíná spíše nějakého prehistorického tvora."
Dávná vyspělá civilizace?
"Je nepochybné, že zde tisíce let před příchodem křesťanství žili lidé, kteří dosáhli vysoké úrovně. Zdá se, že chronologie historie lidstva je plná mezer..."
Takovéto příběhy jsou v severní, střední a jižní Americe velice rozšířené.
Příběhy o ztracených civilizacích, které existovaly v "Novém světě" před tisícovkami let byly v průběhu času značně zpopularizovány. Nicméně stále jsou to jen a pouze příběhy a i přes to, že se občas objeví články podobné tomu, který byl otisknut v Arizona Gazette, můžeme stále jen spekulovat o tom, zda byl tento objev skutečně učiněn.
Vše, co dnes z tohoto příběhu zůstalo, je jen silně rozvinutá konspirační teorie naznačující, že Smithsonův institut se pokusil zakrýt stopy jednoho z největších archeologických objevů v lidských dějinách.