Pohřební oděvy z Vikingských pohřebních lodí ukázaly, že Severské kmeny a Islám byly před tícíciletími propojeny daleko víc než jsme mysleli, a ne jen obchodem.

Studie zkoumající tyto oděvy, pocházející z hrobů z 9. a 10. století ukázala, že se na nich nacházejí arabské nápisy zmiňující Alláha.

Pruh tkaniny z vikingského hrobu, který byl součástí pohřebního oděvu.

Pruh tkaniny z vikingského hrobu, který byl součástí pohřebního oděvu. [Annika Larsson]

V minulosti si výzkumníci mysleli, že přítomnost islámských artefaktů na pohřebištích VIkingů je známkou plenění a obchodu, ale objevy z nedávné doby ukazují, že spojení těchto dvou kultur bylo mnohem bližší, než jsme si mysleli.

Nejnovější objev pak naznačuje, že Vikingové a Muslimové měli i velice podobný pohled na posmrtný život.

Tento objev učinili odborníci z univerzitě v Uppsale ve Švédsku, kteří pracovali na napodobení vzorů na textilii z hrobů Vikingů z 9. a 10. století.

Vědci zjistili, že pruh látky, kterým se inspirovali při přípravě výstavy o kultuře Vikingů v muzeu v Enköping obsahuje kúfské písmo namísto tradičních Vikingských vzorů.

Po restauraci textu se ukázalo, zmiňuje Alláha, Aliho, bratrance a zetě Mohameda, proroka Islámu.

Viking-Patterns-Allah.jpg

Výzkumníci uvádějí, že Kúfské znaky byly v době Vikingů populární a objevují se i v mnoha mozaikách, pohřebních monumentech a mauzoleích ve střední Asii.

Annika Larsson, výzkumnice a odbornice a starověké textilie z univerzity v Uppsale, k tomu řekl:

"Ukazuje se, že Vikingové byli v těsném kontaktu s ostatními kulturami, včetně islámských. Samozřejmě měli obchodní vztahy, ale pokud obchodujete dostatečně dlouhou dobu, začnete přijímat i kulturní hodnoty."

"Hodně se mluví o tom, že Vikingové cestovali do Asie kvůli obchodu, ale už se nemluví o těch, kteří cestovali opačným směrem. Možná v této době existovali muslimové, kteří přišli do Švédska."

Ve svém předchozím vyjádření uvedla: "Pohřební předměty, jako je nádherné šatstvo, pečlivě ušité z cizokrajných látek, stěží odráží každodenní život zesnulého, stejně jako formální pohřební oděv dnes neodráží naše každodenní životy."

"Tyto drahocenné předměty jsou spíše vyjádřením hodnot, které daný člověk pro společnost představoval."