Jednu z největších záhad historie se možná právě podařilo vyřešit, protože archeologové věří, že konečně zjistili, jak dokázalo lidstvo dopravit obrovské bloky kamene na vzdálenost stovek kilometrů a postavit Velkou pyramidu v Gíze.

Vědci objevili fascinující důkazy které ukazují, jak Egypťané přepravovali bloky vápence a žuly z nichž některé vážily i 2,5 tuny na vzdálenost stovek kilometrů, aby postavili kolem roku 2600 před naším letopočtem hrobku pro faraona Cheopse.

Velká pyramida v Gíze, vysoká téměř 150 metrů, byla až do středověku největší stavbou na povrchu planety.

Nyní starověký papyrus, ceremoniální loď a komplikovaný systém vodních kanálů pomohl odborníkům zjistit, jak Egypťané zvládli jeden z nejkomplikovanějších inženýrských projektů historie.

Detailní archeologické důkazy ukazují, že tisíce zkušených pracovníků přesouvali 170 000 tun vápence po řece Nil ve speciálně navržených dřevěných lodích spojených lany, plujících po uměle vybudované síti vodních cest do vnitrozemského přístavu nedaleko základny pyramidy.

great-pyramid-weight.jpg

Starověký papyrus objevený odborníky z Wadi Al-Jarf poskytl archeologům nové důkazy o tom, jakou roli hrály v procesu konstrukce Velké pyramidx v Gíze lodě.

Papyrus sepsal Merer, egyptský dozorce který velel skupině 40 elitních pracovníků. Tento starověký rukopis je jediný známý dokument popisující detaily stavby Velké pyramidy v Gíze.

Detailně popisuje, jak dávní Egypťané dokázali přepravovat obrovské vápencové bloky z Tury do Gízy.

Merer také popisuje, jak byli jeho pracovníci zapojeni do proměny krajiny a stavby gigantických hrází, které pomohly odklonit vodu z Nilu směrem k pyramidě systémem uměle vybudovaných kanálů.

Ačkoliv je už delší dobu známo, že žulové bloky tvořící vnitřní komory pyramidy pocházejí z Asuánu, vzdáleného více než 850 kilometrů jižně od Gízy, vápencové bloky z Tury, nacházející se asi 12 kilometrů od pyramidy byly pro archeology stále záhadou, protože se nemohli shodnout na tom, jak přesně byly tyto bloky kamene přepravovány.

Starověký papyrus z roku 2600 před naším letopočtem popisuje, jak byly transportovány bloky kamene používané při stavbě Velké pyramidy v Gíze.

Starověký papyrus z roku 2600 před naším letopočtem popisuje, jak byly transportovány bloky kamene používané při stavbě Velké pyramidy v Gíze.

Aby odhalil toto tajemství, prozkoumal archeolog Mark Lehner, expert v tomto oboru, pozůstatky vodního kanálu nacházející se pod prašnou planinou v Gíze. "Našli jsme kanál, o kterém si myslíme, že byl hlavní vodní cestou vedoucí k úpatí planiny v Gíze." řekl deníku Mail.

Tyto nové objevy, které však stále nedokáží vysvětlit, jak byly obrovské bloky kamene umístěny na sebe s neuvěřitelnou přesností, byly odhaleny v dokumentu nazvaném "Egyptská Velká pyramida: Nové důkazy" (Egypt's Great Pyramid: The New Evidence), který také ukázal další detaily, jako například ceremoniální loď vyrobenou speciálně pro faraona Cheopse, kteoru měl doplout do posmrtného života.